Naprapatmottagningen Vällingby Läkarhus

Börja motionera!

Det är lätt att smygmotionera i vardagslivet. Börja till exempel med att ta trapporna i stället för att åka hiss. På väg till och från jobbet kan man hoppa av bussen några hållplatser tidigare och gå sista sträckan. Har du cykelavstånd så byt ut bil eller kommunala färdmedel mot cykeln. Att stretcha en stund innan du går och lägger dig är också nyttigt.

Det är vanligt att kommunala och statliga företag har förhandlat om extra friskvårdstimmar åt personalen. Fråga chefen om det. I så fall pröva att gå och simma eller spela ett bollspel med några kollegor under dagen. Finns det ett Friskis & svettis i närheten så utnyttja det. De har ofta lunchpass.

Det är aldrig för sent att börja motionera! Det gäller hur otränad och gammal man än är. För den som inte är van alls kan korta promenader vara en bra start. Passa på att gå en sväng på lunchen eller efter jobbet. Eller gör det till vana att gå en kvällspromenad. Att gå är nyttigt för alla och för den som lever i ett parförhållande kan det vara ett ypperligt tillfälle att få pratat ostört med varandra en stund varje dag. 20 minuter eller en halvtimme räcker. Be grannen titta till ungarna eller stoppa dem i vagnen och ta med dem ut.

Att dansa är inte bara roligt utan nyttigt också. Fira helgen med att gå ut ett gäng tillsammans och släppa loss på dansgolvet. Sätt på dig ett par dansvänliga skor. Snygga kläder kan turligt nog vara sköna kläder i dag. Sätt igång att dansa till svetten lackar! Glöm inte att dricka. Men undvik alkohol - nöj dig i så fall med ett par mellanöl - och givetvis droger. Man kan också gå och lära sig nya danser på kurs och samtidigt röra på sig.

Pröva att gå på gym, köp ett kort. Men gör det tillsammans med någon annars kan det lätt bli ett dyrköpt fjasko. Korten är dyra och människan är som bekant fantastisk på att komma på anledningar att slippa gå dit. Är man några stycken blir det en anledning att träffas och så fungerar ju grupptrycket. Hitta på en belöning till dig själv för utfört arbete. Till exempel att du får äta efterrätt den dagen. Eller unna dig själv en lång och skön bastu efter träningen.

Källa: PrimaVi


Se fler artiklar...

Telefon
08-687 77 95 (direkt)
08-687 77 00 (växel)

Mottagningstider
Mån-fre, från kl 7.15

Adress
Indalsbacken 1, plan 2
162 68 Vällingby

e-mail